Laat uw website niet doodgaan

Veel ondernemers hebben inmiddels wel een website. Iedereen is er wel van doordrongen dat het op zijn minst handig is om er een te hebben. Ze hebben meestal een aardig bedrag er in gestoken en hebben een mooie en/of eenvoudige website laten maken die ze zelf moeten onderhouden voor wat betreft de inhoud.

Het eerste was soms kostbaar, het tweede blijkt in de praktijk erg lastig. Zo zie je midden in de zomer aanbiedingen voor skikleding en midden in de winter aanbiedingen voor tuinstoelen. Beide aanbiedingen zijn ook al lang verlopen. Zo’n website stemt altijd droevig; het is alsof de website op sterven na dood is.

Het bijhouden van een website is een wezenlijk onderdeel van het hebben van een website. U zal als ondernemer geregeld tijd moeten inplannen om de website actueel te maken en te houden. Met een mooi woord heet zo’n planning “content strategie”.

Content strategie

Wat kun je doen om je website springlevend te houden?

Daar is wel een aantal mogelijkheden voor.

  • Hou tijdelijke aanbiedingen goed in de gaten en zet in de agenda wanneer dit soort pagina’s verlopen zijn, zodat u ze snel kunt weghalen.

  • Verfris periodiek een aantal pagina’s. Maak hier een vaste gewoonte van. Zet dat in de agenda, bijvoorbeeld elke twee weken of elke maand. Hou uw site fris! Dat kan door bijvoorbeeld wat tekst aan te passen of door foto’s te vervangen. Het kan zo simpel zijn dat u een paar pagina’s uitprint en met je mobiel op pad gaat om alternatieve foto’s te maken voor de foto’s die u al hebt.
    Als u personeel hebt kun u er zelfs een periodieke fotowedstrijd van maken.

  • Zorg dat u goede statistieken hebt van uw bezoekers. Bekijk goed welke pagina’s goed en welke minder goed presteren. Ga elke week kijken of u de minder presterende pagina’s kan verbeteren door andere of meer tekst er in te zetten. Kijk ook of de pagina wel voldoende gelinkt is vanaf andere pagina’s binnen uw site.

Promotie

Als u  uw website echt wilt gaan promoten dan kan dat bijvoorbeeld goed door gebruik te maken van Twitter of Facebook. Een prima manier om meer verkeer naar uw site te krijgen en van daaruit misschien meer zaken te doen. En daar draait het uiteindelijk allemaal om.

Een andere indirecte vorm van promotie is er voor zorgen dat de site goed vindbaar is in zoekmachines, zoals Google.

Daarvoor zijn eigenlijk alle voorgaande stappen van belang.

Hulp nodig?

Uiteraard is alles hier wel even heel kort en bondig verteld en waarschijnlijk zijn er vragen hoe dat in uw geval in de praktijk zou moeten gaan.

Roho Products kan en wil u daar graag bij helpen.